اخبار سنا

کتاب آناتومی گری اندام

کتاب آناتومی گری اندام جلد دوم: نقد و بررسی

کتاب آناتومی گری اندام جلد دوم از کتاب‌های ترجمه فارسی آناتومی گری برای دانشجویان است. کتاب آناتومی گری زبان اصلی که توسط انتشارات الزویر به چاپ رسیده، شامل 1600 صفحه و 2250 تصویر از آناتومی بدن انسان است. کتاب‌های متعددی در زمینه آناتومی و کالبدشناسی تالیف شده اند مانند آناتومی اسنل و آناتومی نتر که در میان آن‌ها، آناتومی گری به دلیل تمرکز بیشتر بر یادگیری تصویری و ارائه توضیحات دقیق و ناحیه‌ای آناتومی (Regional Anatomy: بررسی عملکردهای هر بخش از بدن انسان از کلیات به جزئیات – به عنوان مثال بررسی آناتومی سر و گردن از پوست تا رگ‌های خونی) محبوبیت بیشتری دارد. همچنین این کتاب مرجع آناتومی برای دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و حتی پزشکان و متخصصان محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی کامل‌تر کتاب مخصوصا بخش آناتومی گری اندام می‌پردازیم.

کتاب آناتومی گِری ترجمه فارسی

کتاب آناتومی گری زبان اصلی اولین بار طبق دست نوشته‌ها و اطلاعات حاصل از کالبدشکافی هنری گری در سال 1858 گردآوری و چاپ شد. گری که دانشجو و مدرس آناتومی در بیمارستان سنت جرج بریتانیا بود، به همراه همکار تصویرگر خود هنری کارتر، حدود 18 ماه کالبدشکافی مستمر انجام دادد. آن ها سرانجام اطلاعات حاصل از یافته‌های خود را درکتابی به اسم Anatomy: Descriptive and Surgical یا آناتومی: توصیفی و جراحی منتشر کردند.

از آن زمان تاکنون، کتاب آناتومی گری زبان اصلی بارها ویرایش شد. هنری گری به دلیل ابتلا به بیماری آبله، در سن 34 سالگی، بعد از دومین ویرایش کتاب آناتومی گری، درگذشت. بعد از آن اساتید رشته آناتومی اقدام به ویرایش و تکمیل این کتاب کردند. در نسخه‌های اولیه، آناتومی به صورت سیستمک (بررسی هر بخش به طور کلی – به عنوان مثال بررسی کامل دستگاه گوارش) بررسی می‌شد. در آخرین ویرایش‌های این کتاب، مولفان به سمت بررسی آناتومی منطقه ای روی آوردند.

کتاب آناتومی گری چند جلد است؟

سبک ویرایش‌های جدید آناتومی گری زبان اصلی در ترجمه فارسی آن نیز مشاهده می‌شود. این کتاب 5 بخش کلی را بررسی می‌کند و در آناتومی گری ترجمه فارسی در 4 جلد به چاپ رسیده است:

  • 1- آناتومی گری تنه جلد اول

کالبدشناسی و مطالعه ساختار های بدن انسان به صورت ماکروسکوپی و میکروسکوپی صورت می‌گیرد. اصطلاح آناتومی بیشتر برای توصیف ساختار های ماکروسکوپی (ساختار هایی که  مطالعه آن ها نیازی به میکروسکوپ ندارد) استفاده می شود و اصطلاح بافت شناسی برای مطالعه ساختار میکروسکوپی (مطالعه با میکروسکوپ) مورد استفاده قرار می گیرد.

آناتومی تنه که جلد اول از سری کتاب‌های ترجمه فارسی گری است، به بررسی کلیات آناتومی بدن یا بررسی ماکروسکوپی آناتومی بدن انسان می‌پردازد. این جلد بخش‌هایی چون کلیات دستگاه‌ اسکلتی، عضلانی، قلب و عروق، لنفاوی و …، آناتومی ناحیه‌ای پشت بدن، قفسه سینه (دیافراگم و ناحیه پتورال)، شکم ( دیواره شکم، کشاله ران و احشاء شکم) و بخش لگن و پرینه را بررسی می‌کند. ترجمه‌های متفاوتی از آناتومی گری برای دانشجویان جلد اول تنه به چاپ رسیده است. این کتاب شامل حدود 580 صفحه با تصاویر تمام رنگی می‌شود.

  • 2- آناتومی گری اندام جلد دوم

بخش اندام آناتومی گری به دلیل پیچیدگی آن، به دو بخش اندام فوقانی و تحتانی تقسیم می‌شود. این کتاب، در بخش‌ اول به بررسی شانه، بازو، مفاصل آرنج و ساعد و آناتومی دست پرداخته و در بخش دوم ران، ساق و پا را بررسی می‌کند. تمرکز اصلی این کتاب، بررسی آناتومی اندام‌هایی چون دست و پا بدن انسان است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این جلد می‌پردازیم.

  • 3- آناتومی گری سر و گردن جلد سوم

مهم‌ترین بخش کتاب آناتومی گری، بررسی کلیات آناتومی سر و گردن است. این بخش به دلیل جزئیات مهم نحوه قرارگیری رگ‌های خونی، لنفی و عصبی و همچنین بررسی جمجمه انسان اهمیت زیادی دارد. جمجمه، مننژ، اعصاب مغزی، مغز و خونرسانی به آن، حلق و حنجره و حفره‌های بینی و دهانی از بخش‌هایی هستند که در این جلد به طور کامل بررسی می‌شوند. ترجمه فارسی کتاب آناتومی گری سر و گردن حدود 300 صفحه با تصاویر رنگی آناتومی بدن را شامل می‌شود.

  • 4- نوروآناتومی (آناتومی دستگاه عصبی)

سیستم عصبی به دلیل پیچیدگی و گستردگی آن در بدن انسان، یک جلد کامل را در ترجمه فارسی آناتومی گری به خود اختصاص داده است. این جلد که از شیوه بررسی آناتومیک بدن انسان در نسخه‌های اولیه آناتومی گری زبان اصلی گرفته شده است، تمامی بخش‌های عصبی بدن انسان را از جنین شناسی و تکامل سیستم عصبی مرکزی تا کلیات سیستم عصبی مرکزی و سیناپس‌ها، مخچه، غده پینه‌آل، تالاموس و هیپوتالاموس، جریان خون سیستم عصبی مرکزی و مغز و نخاع، سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک و نیم کره های مغزی و سطح خارجی مغز بررسی می‌کند. کتاب نوروآناتومی گری علاوه بر دانشجویان علوم پزشکی، برای متخصصان مغز و اعصاب و نورولوژیست‌ها نیز منبع مناسبی است.

سری کتاب های آناتومی گری برای دانشجویان

آناتومی گری برای دانشجویان جلد دوم اندام

کتاب آناتومی گری اندام جلد دوم، یک کتاب تخصصی یا به عبارتی جایگزین جزوه آناتومی اندام فوقانی و تحتانی انسان است که به بررس تخصصی اندام اسکلتی و عضلانی بدن انسان می‌پردازد. کلیات مطالب این کتاب، نحوه حرکت اندام‌های متحرک بدن انسان (دست و پا) را بررسی می‌کند. همچنین درکنار آن به نحوه قرارگیری رگ‌ها و عروق خونی، مویرگ‌ها و رگ‌های لنفی و عصبی در اطراف مفاصل زانو، ساعد و آرنج می‌پردازد. کتاب آناتومی اندام گری به دو بخش اندام فوقانی و تحتانی تقسیم می‌شود:

اندام تحتانی

  • لگن استخوانی
  • ناحیه گلوتئال
  • ران
  • ساق
  • پا

این بخش که بیش از 50 درصد کتاب را تشکیل می‌دهد، از بررسی شیوه حرکتی اندام‌های تحتانی شروع شده و در ادامه سیستم اسکلتی، عضلانی، عصبی و خونی را بررسی می‌کند. نکته جالب در نگارش این کتاب این است که بررسی آناتومی بدن را از اندام‌های تحتانی آغاز می‌کند.

اندام فوقانی

  • شانه
  • ناحیه اسکاپولار خلفی
  • آگزیلا
  • بازو
  • مفصل آرنج: حفره کوبیتال
  • ساعد: کمپارتمان قدامی و خلفی ساعد
  • دست

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در قسمت آنانومی اندام فوقانی بررسی می‌شود، بررسی آناتومي دست انسان است. احتمالا دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی می‌دانند که کارکرد ظریف رباط‌ها، تاندون‌ها و مویرگ‌های خونی در این اندام چقدر جزئی و مهم است. مطالب هریک از فصل‌های کتاب کاملا از یکدیگر جدا هستند و در ترجمه فارسی آناتومی گری تلاش شده تا تغییری در ترتیب آن‌ها ایجاد نشود. ترجمه فارسی کتاب آناتومی گری اندام حدود 330 صفحه با تصاویر رنگی و بخش‌هایی مربوط به نکات بالینی می‌شود.

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش شد تا به بررسی کلی‌تر کتاب آناتومی گری اندام برای دانشجویان بپردازیم. این مبحث، بخش سوم آناتومی گری زبان اصلی و جلد دوم ترجمه فارسی آناتومی گری را شامل می‌شود. کتاب آناتومی پزشکی گری اندام بیشترین کاربرد را برای رشته‌های فیزیوتراپی، کایروپراکتیک (استخوان درمانی) و پزشکی دارد.

در سایت سنابوک، امکان خرید کتاب‌ های آناتومی گری برای دانشجویان و جلد دوم آن، کتاب آناتومی گری اندام وجود دارد. همچنین قبل از تهیه کتاب، می‌توانید با مشاوران سنا ارتباط برقرار کنید و راهنمایی کامل‌تری دریافت کنید.

موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *