مجله سنا

آناتومی گری سر و گردن

آناتومی گری سر و گردن برای دانشجویان

آناتومی گری سر و گردن جلد سوم از سری کتاب‌های ترجمه فارسی آناتومی گری برای دانشجویان (Gray’s Anatomy for Students) است. این جلد که ترجمه فصل هشتم کتاب آناتومی گری زبان اصلی است. مهم‌ترین بخش از آناتومی بدن انسان را بررسی می‌کند. کتاب آناتومی گری برای دانشجویان در سال 1380 توسط ریچارد درک، وین وگل و آدام میچل (اساتید آناتومی) نگارش شد. این کتاب به عنوان یک کتاب مرجع آناتومی برای دانشجویان علوم پزشکی شناخته شده است. ویژگی خوب کتاب سر و گردن این است که آناتومی را به صورت ناحیه‌ای بررسی می‌کند؛ یعنی هربخش از کتاب را می توانید جداگانه مطالعه کنید. بخش سر و گردن آناتومي گري جمجمه، مننژ، اعضا صورت، حفره‌های بینی و دهانی و مغز و خون‌رسانی آن را تشریح می‌کند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر می‌پردازیم. همانطور که عنوان شد این کتاب یک مجموعه سه جلدی که به ترتیب آناتومی گری تنه جلد یک، اندام جلد دوم و آناتومی سر و گردن سومین جلد این کتاب است.

کتاب آناتومی گری سر و گردن ترجمه فارسی

کتاب آناتومی گری سر و گردن یک قسمت اختصاصی در آناتومی بدن انسان محسوب می‌شود. بعد از مغز انسان، دومین عضو پیچیده بدن چشم‌ها هستند که در این بخش به بررسی آن‌ها پرداخته شده. این کتاب با ارائه متنی ساده و بدون جزئیات غیرضروری آناتومی بدن انسان، تصاویر و نکات آناتومی سطحی، یک منبع آموزشی ارزشمند برای دانشجویان علوم پزشکی محسوب می‌شود. همچنین ویژگی مهم آناتومی گری سر و گردن برای دانشجویان این است که مجموعه‌ای از موارد و نکات بالینی را در کنار متن اصلی کتاب قرار داده است.

تصویر کتاب آناتومی گری سر و گردن برای دانشجویان

 

یکی از جزئی‌ترین بخش‌های کتاب آناتومی گری سر و گردن ترجمه فارسی، توضیح نحوه خون‌رسانی و شبکه عصبی موجود در آناتومی پلک انسان است که با تصاویر آناتومیک به خوبی آن را به تصویر کشیده است. باتوجه به این که آناتومی سر و گردن انسان جزئیات زیادی دارد، توضیح آناتومیک و به تصویر کشیدن بخش‌های مختلف آن بسیار مهم است. در کتاب‌های آناتومی گری این موضوع به خوبی رعایت شده است.

Gray’s Anatomy for Students – کتاب آناتومی گری زبان اصلی

کتاب آناتومی گری زبان اصلی، نوشته هنری گری، یک کتاب مرجع آناتومی برای دانشجویان ترم اول تا آخر پزشکی، انترن‌ها، پزشکان و متخصصان گرایش‌های مختلف علوم پزشکی محسوب می‌شود. با توجه به جامعیت کتاب آناتومی گری (Gray’s Anatomy)، در سال 2001 جمعی از اساتید آناتومی کتاب زبان اصلی آناتومی گری برای دانشجویان را تالیف کردند. این کتاب که حجم کمتری نسبت به آناتومِِي گري دارد، بخش‌های مهم و ضروری مرتبط با دانشجویان را پوشش می‌دهد و همچنین شامل بخش جدیدی به عنوان نکات بالینی است. نکات بالینی آناتومی گری برای دانشجویان، با هدف آشنایی بیشتر آن‌ها با شرایط واقعی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها در مواجهه با بیماران و مراجعین تالیف شده است.

علاوه بر کتاب آناتومي گري زبان اصلی، مجموعه فلش کارت‌های آناتومی گری برای دانشجویان (Grey’s Anatomy for Students Flash Cards) نیز طراحی و چاپ شده‌اند و برای دسترسی راحت‌تر در یک مجموعه کامل به عنوان کتاب اطلس آناتومی گری قرار گرفته‌اند. این کتاب در سایز جیبی، مصور، تمام رنگی و قابل حمل برای یادگیری و مرور در شرایط و موقعیت‌های مختلف دانشجویان تالیف شده و حاوی اطلاعاتی در مورد دستگاه‌های اسکلتی، آناتومی سر و گردن، دستگاه عضلانی، قلب و عروق و همچنین آناتومی سطحی بدن است.

خرید کتاب آناتومی گری سر و گردن برای دانشجویان

تاکنون مترجمان و انتشارات متفاوتی کتاب آناتومی گری سر و گردن را ترجمه و منتشر کردند که علاوه بر تفاوت نحوه ترجمه متن زبان اصلی کتاب‌ها، توضیحات و چیدمان تصاویر در هر صفحه از آن‌ها نیز متفاوت است:

در کنار این کتاب، یک مجموعه درسنامه مکمل آناتومی برای دانشجویان با عنوان صفر تا صد آناتومی تالیف شده است. فصل هفتم این کتاب مربوط به آناتومی سر و گردن است که بر اساس کتاب‌های مرجع آناتومی (آناتومی نتر و آناتومی زوبوتا) تالیف شده و می‌تواند به عنوان کتاب مکمل آناتومي گري سر و گردن برای دانشجویان قرار گیرد.

نتیجه گیری

کتاب آناتومی گری سر و گردن برای دانشجویان یک منبع مناسب آناتومی بدن انسان برای رشته‌های پزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی، تربیت بدنی و سایر رشته‌های علوم پزشکی است. این کتاب در 4 بخش کلی تالیف شده که شامل آناتومی اندام، تنه، سر و گردن و نوروآناتومی بوده که در چهار جلد متفاوت به چاپ رسیده‌اند. جلد سوم آن مربوط به آناتومی سر و گردن گری است و از مهم‌ترین بخش‌های آناتومی بدن انسان محسوب می‌شود. باتوجه به این که مجموعه کتاب‌های آناتومی گری برای دانشجویان با هدف ارائه اطلاعات ضروری دانشجویان علوم پزشکی تالیف شده، مرجع آناتومی مناسب‌تری برای دانشجویان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *