مجله سنا

صلاحیت حرفه ای پرستاران چیست

صلاحیت حرفه ای پرستاران | صلاحیت حرفه ای پرستاران ثبت نام | سنابوک

آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری چیست؟ شرایط شرکت در آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران چگونه است؟ یکی از آزمون های مهم وزارت بهداشت برای دانشجویان علوم پزشکی، آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری یا آزمون RN ایران است. این آزمون تستی است و برای دانشجویان با مدرک کارشناسی رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری برگزار می شود.

افرادی که می خواهند خدمات مراقبتی در مراکز درمانی، بیمارستان ها و منازل انجام دهند، به مدرک این آزمون نیاز دارند. اما قبل از شرکت در این آزمون لازم است تا از شرایط شرکت در آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران که در دفترچه آزمون نوشته شده است، اطلاعات کامل داشته باشید. در این مقاله به بررسی صفر تا صد آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری می‌پردازیم.

مزایای صلاحیت حرفه ای پرستاران

آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری (Nursing Professional Qualification Test) از آزمون های مهم وزارت بهداشت بر اساس منابع رشته پرستاری برای دانشجویان پرستاری، اتاق عمل و بیهوشی است. این آزمون هر ساله (هر 6 ماه یکبار) در چند مرحله برگزار می شود.

شرکت در آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری برای تمام افرادی که می‌خواهند هرگونه نقش پرستاری یا خدمات پرستاری مانند کار درمانی در بیمارستان ها، کلینیک ها، مراکز درمانی دولتی و غیردولتی، تامین اجتماعی، خیریه، مراکز مشاوره و حتی منازل انجام دهند، ضروری است. البته در حال حاضر شرکت در این آزمون اجباری نیست و داوطلبان نسبتا کمی دارد. که همین مورد از مزایای صلاحیت حرفه ای پرستاران در حال حاضر است. بهتر است از همین الان که رقابت جدی نشده، برای ثبت نام در آزمون اقدام کنید تا راحت تر گواهی صلاحیت حرفه ای پرستاری را دریافت کنید.

 

آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری چیست و چه کاربردی دارد؟

ثبت نام صلاحیت حرفه ای پرستاران

ما در اینجا سعی کرده ایم با آموزش مراحل ثبت نام آزمون صلاحیت حرفه ای، این کار را برایتان ساده‌تر کنیم. اول از همه باید بگوییم که شما برای ثبت‌ نام آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران باید مدارکی را داشته باشید که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

مدارک لازم برای ثبت‌نام آزمون صلاحیت حرفه ای:

  • تصویر کارت ملی (پشت و رو)
  • تصویر تمام صفحات شناسنامه
  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی
  • تصویر یک قطعه عکس 4*3 که در سال جاری گرفته شده است.
  • تصویر اصل دانشنامه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری پرستاری یا گواهی فراغت از تحصیل از دانشگاه
  • مدارک تحصیلی خارج از کشور باید به تأیید یکی از وزارتخانه ها بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا علوم تحقیقات و فناوری رسیده باشد.

در صورتی که این مدارک را دارید، می‌توانید آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری را ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام، ابتدا به سایت سنجش آموزش پزشکی مراجعه کنید، سپس روی قسمت صلاحیت حرفه ای کلیک کنید، وارد صفحه جدیدی می‌شوید، در این مرحله گزینه ارسال مدارک، ثبت نام جدید و پرداخت هزینه را انتخاب کنید.

در اینجا باید اطلاعات خود را وارد کنید، سپس به صفحه دیگری هدایت می‌شوید، در اینجا باید هزینه آزمون را پرداخت کنید، که در نتیجه کد پرداخت به شما داده می‌شود که شما باید آن را تا نهایی شدن ثبت‌نام نزد خود نگه دارید.

در نهایت فرم ثبت‌نامی درا ختیار شما قرار می‌گیرد، شما باید فرم را با دقت پر کنید و در آخر دکمه ثبت را بفشارید، حالا کد رهگیری در اختیارتان قرار می‌گیرد. شما باید این کد را تا زمان آزمون، نگهداری کنید و به واسطه این کد کارت ورود به جلسه را دریافت کنید.

مراحل ثبت‌نام را به صورت تصویری در اختیارتان قرار داده‌ایم:

آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران | سنابوک

ورود به سایت سنجش و انتخاب صفحه صلاحیت پرستاری

صلاحیت حرفه ای پرستاران

انتخاب گزینه ارسال مدارک، ثبت نام جدید و پرداخت هزینه

صلاحیت حرفه ای پرستاران

در این قسمت اطلاعاتتان را وارد کنید

صلاحیت حرفه ای پرستاران

هزینه آزمون را پرداخت کنید

منابع آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران

منابع آزمون صلاحیت حرفه ای رشته پرستاری، اتاق عمل و هوشبری در ادامه آورده شده است.

منابع رشته پرستاری آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران
1. Berman A, Snyder Sh, Frandsen G, Kozier & Erb’s, ” Fundamentals of Nursing, Concepts, Prosses”, and Practice,(2016) 10th edition, New Jersey: Pearson Education Inc. (پرستاری کوزیر و ارب)
2. Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall Am, “Fundamental of Nursing”, ( 2017) 9th edition, St. Lovis: Elsevier. (اصول پرستاری پوتر و پری)
3. Townsend, Mary C., Morgan, Karyn I. Psychiatric mental health nursing: concepts of care in evidence-based: Ninth edition. Philadelphia, PA: F. A. Davis Company, [2018]. (سلامت روان در پرستاری)
4. Hinkel Jl, Cheever KH. Brunner& Suddarth’s Textbook of MedicalSurgical Nursing(2017) 14th edition. Wolters Kluwer Health. (کتاب برونر و سودارث)
5. Hockenberry M,Wilson D ,Rodgers Cc. Wong’s Essentials of Pediatric Nursing, (2020) 11th Edition. Elsevier pub. (پرستاری کودکان وونگ)
منابع رشته اتاق عمل آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری
1. Phillips, Nancymarie. Berry & Kohn’s Operating Room Technique. 2018, seventh edition, Elsevier. Mosby. (تکنیک اتاق عمل کوهن و بری)
منابع رشته هوشبری آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری
1. Robert K. Stoelting, Ronald D. Miller. Basics of Anesthesia. Latest Ed. (مبانی بیهوشی میلر)
2. John Nagelhout. & Karen L.Zaglaniczny. Nurse Anesthesia. Latest Ed. (کتاب بیهوشی پرستار)
3. Paul Marino.The ICU book .Wolters Kluwer Health .Latest Ed (کتاب ICU)

 

 

سوالات صلاحیت حرفه ای پرستاران

آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران، سوالات مهمی در زمینه محیط مراقبتی موثر و ایمن، تمامیت فیزیولوژیک، حفظ و ارتقای سلامت و تمامیت روانشناختی دارد. داوطلبان آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران به منظور تسلط بیشتر به آزمون می‌توانند سوالات آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران 1401 و 1402 را مطالعه کنند. متاسفانه جواب آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری موجود نمی‌باشد.

بهترین کتاب صلاحیت حرفه ای پرستاران

آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران هر 6 ماه یکبار برگزار می‌شود. باتوجه به تعداد زیاد کتاب‌های منبع صلاحیت حرفه ای پرستاران و قطور بودن هرکدام از کتاب‌ها و زمان کوتاه آمادگی برای آزمون، دانشجویان نمی‌رسند تمام مطالب منابع را مطالعه کنند و متاسفانه با وجود تلاش‌های زیاد در آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری قبول نمی‌شوند.

با توجه به مشکل کوتاه بودن زمان و زیاد بودن منابع، پیشنهاد می‌کنیم که به جای مطالعه کتاب‌های زیاد یک کتاب خوب را بخوانید تا هم بر تمام مطالب منبع آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری مسلط شوید، هم انرژی و زمان کمتری برای آزمون بگذارید و مهم‌تر از همه، بین انتخاب کتاب‌ها سردرگم نشوید.

کتاب درسنامه جامع صلاحیت حرفه ای پرستاری، دقیقا همان کتابی است که دنبالش هستید، شما تمام مطالب کتاب‌های منابع را در یک کتاب دارید. این کتاب، به صورت موردی مفاهیم مربوط به محیط مراقبتی موثر و ایمن، تمامیت فیزیولوژیک، حفظ و ارتقای سلامت و تمامیت روانشناختی را توضیح می‌دهد.

در این کتاب سعی شده است، مفاهیم به صورت کوتاه و خلاصه گفته شود و در عین خلاصه بودن نکته‌ای از قلم نیفتد. کتاب به صورت نموداری و موردی توضیح داده شده است  و در آن برای فهم مطالب از تصاویر استفاده شده است که همین باعث می‌شود مطالعه آن ساده‌تر باشد و بازدهی بهتری داشته باشد.

همچنین در انتهای هر فصل، نمونه سوالات آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری خارج از کشور (RN) و آزمون‌های تألیفی احتمالی با کلید و پاسخنامه سؤالات آورده شده‌اند. می‌توان گفت درسنامه جامع صلاحیت حرفه ای، گلچینی از نکات مهم آزمون صلاحیت حرفه ای است.

خرید کتاب درسنامه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری سنا - شرکت در آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران چه مزایایی دارد؟

نکات مهم آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران

قبل از شرکت در آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران نیاز دارید تا از یک سری موارد آگاه باشید و آن ها را رعایت کنید. مهم‌ترین مورد بعد از آگاهی از منابع آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری، اطلاع از زمان ثبت نام و ویرایش اطلاعات است ( که در سایت سازمان سنجش یا sanjeshp.ir اعلام می شود).

  • برای ورود به جلسه آزمون، همراه داشتن كارت ورود به جلسه، كارت ملی و گواهی فراغت از تحصيل با امضای معاون آموزشی قبل از ثبت نام در آزمون ضروری است.
  • داوطلبانی با شرایط دوربينی اصلاح نشده، نارسايی تنفسی متوسط و شديد، قطع يا فقدان اندام فوقانی و تحتانی، اختلال دو قطبی، افسردگی شديد، مصرف داروهای محرک يا مخدر سيستم عصبی مركزی، اعتياد به مواد مخدر، VF يا VT ناپايدار واختلال شنوايی امکان شرکت در این آزمون را ندارند.
  • برای شرکت در این آزمون محدودیت سنی وجود ندارد، نیازی به کارت پایان خدمت نیست و پاسخ به سوالات غلط برخلاف کنکور، نمره منفی ندارد.
  • آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری به صورت سراسری در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهيد بهشتی، ايران، اراک، اروميه، اردبيل، اصفهان، اهواز، ايلام، بندرعباس، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، بوشهر، تبريز، گيلان، زاهدان، سمنان، کردستان، شيراز، شهرکرد، قزوين، قم، کرمان، كرمانشاه، گلستان، لرستان، مشهد، همدان، ياسوج، زنجان، مازندران و يزد برگزار می‌شود.
  • داوطلبان می‌توانند محل آزمون را بر اساس مکان نزدیک به محل سکونت خودشان انتخاب کنند. البته دقت کنید که بعد از انتخاب محل آزمون، امکان تغییر آن وجود ندارد.
  • در حال حاضر محدودیتی برای شرکت در آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری نیست و در صورتی که قبول نشدید، می‌توانید دوباره آزمون بدهید.

جمع بندی

قدم پایانی پرستاران قبل از انجام فعالیت‌های بالینی، شرکت در آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاران و دریافت گواهی صلاحیت حرفه ای پرستاری است. اگر علاقه‌مند به انجام فعالیت‌های بالینی پرستاری هستید، نیاز دارید که حتما مدرک صلاحیت حرفه‌ای پرستاری را داشته یاشید. با توجه به اینکه این آزمون در حال حاضر داوطلبان زیادی ندارد، زمان مناسبی برای شرکت در اختیار شما است. سعی کردیم تا در این مقاله نکات مهم قبل از شرکت در آزمون صلاحیت حرفه ای را بیان کنیم.

موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *