مجله سنا, اینستاگرام

تفاوت ارشد مامایی و مشاوره در مامایی

تفاوت ارشد مامایی و مشاوره در مامایی

تفاوت ارشد مامایی و مشاوره در مامایی چیست؟ در رابطه با مشاوره در مامایی چه اطلاعاتی دارید؟ برای قبولی در ارشد مامایی چه منابعی را باید مطالعه شود؟

رشته مامایی از جمله رشته هایی است که متقاضیان زیادی دارد. این رشته یکی از رشته های زیر مجموعه علوم پزشکی است که نقش بسیار مهمی در زمینه پزشکی دارد. کارشناس ارشد مامایی در اتاق عمل در زمان زایمان کارش شروع می شود.

مشاوره قبل بعد و حین ازدواج و همچنین آموزش نحوه تنظیم خانواده و مراقبت از کودک در دوران بارداری و زایمان طبیعی و سزارین و همچنین مراقبت بهداشتی مادر و کودک در زمینه های بهداشت به عهده ماما است. رشته مامایی فعالیت خود را می تواند از دوران قبل از حاملگی شروع کند و حتی بعد از زایمان شش سالگی کودک نیز ادامه داشته باشد. در مطلب زیر بازار کاری و منابع و سرفصل دروس کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی شرح داده شده است.

 

معرفی گرایش های ارشد مامایی

گرایش های ارشد مامایی در تمامی دانشگاه‌های دارای رشته مامایی یکسان است. ورود به کارشناسی ارشد مامایی از طریق آزمون وزارت بهداشت امکان پذیر است و داوطلبان پذیرفته شده می‌توانند با توجه به علاقه‌مندی خود اقدام به انتخاب گرایش مورد نظر می کنند. با توجه به تغییراتی که در سیستم آزمون ارشد در سال های اخیر اعمال شد، گرایش های این رشته نیز معین گردید.

رشته مامایی از جمله رشته های پیراپزشکی است که موجب زندگی بخشی به انسان‌ها می‌شود. شاید در سایر رشته های پزشکی و یا پیراپزشکی شما تنها در صورتی که کار خود را به درستی انجام دهید، تنها جان یک نفر را نجات داده اید. اما در رشته مامایی اوضاع این گونه نیست و شما هم زمان به دو نفر زندگی دوباره و یا از نو بخشیده اید.

یک خطای کوچک در رشته مامایی می تواند موجب به خطر افتادن جان مادر و فرزند او شود و حالت عکس آن نیز، انجام عمل شما به درستی، موجب می شود که یک انسان را به این دنیا وارد نمایید و مادر و فرزند هر دو، صحیح و سالم به سر ببرند. بنابراین در هر دو مسئله، حساسیت موضوع بسیار بالا است و سهل انگاری در این رشته، شوخی با جان انسان ها محسوب می شود.

گرایش های کارشناسی ارشد مامایی، شامل 6 گرایش به شرح زیر می باشد:

  • کارشناسی ارشد مامایی گرایش باروری

رسالت رشته بهداشت باروری Reproductive Health در دوره دکتری، تربیت نیروی انسانی کارآمد، آگاه به مسائل علمی روز، توانمند، مسئولیت پذیر و متخصص و متعهد و حساس به سلامت زنان، کودکان و خانواده در حیطه سلامت باروری و جنسی است که خدمات تخصصی و جامع بهداشت باروری خود را به ویژه در گروه زنان آسیب پذیر اجتماعی در زمینه های بهداشتی، درمانی، مراقبتی ( خود مراقبتی) و مشاوره ای جهت ارتقاء سلامت دوران باروری و تشخیص، درمان اولیه و پیشگیری از بیماری های مقاربتی و حاملگی های ناخواسته، مشاوره سلامت جنسی و … نیز در زمینه آینده نگری مراقبت سلامت در کشور و نیز جهت برنامه ریزی، مدیریت و ارزشیابی در امر بهداشت باروری، انجام تحقیقات و دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی در زمینه بهداشت باروری در سطح بین المللی و جهانی بکار می برند.
از دیگر رسالت های دوره دکترای بهداشت باروری می توان به : تربیت و آموزش دانش آموختگان با مهارت های بالینی و علمی کافی، جهت ارائه خدمات بهداشتی درمانی فردی، تیمی و مشارکتی و نیز پرورش نگرش مثبت در دانشجویان نسبت به حرفه خود، ارتقاء معلومات آن ها از طریق انجام تحقیقات در زمینه سلامت و بهداشت باروری و گسترش فرهنگ پژوهش در بین دانشجویان و دانش آموختگان اشاره کرد.

  • کارشناسی ارشد مامایی گرایش مامایی
  • کارشناسی ارشد مامایی گرایش مدیریت مامایی
  • کارشناسی ارشد مامایی گرایش مشاوره در مامایی
  • کارشناسی ارشد مامایی گرایش آموزش مامایی
  • کارشناسی ارشد مامایی گرایش مامایی قانونی

کارشناسی ارشد مامایی گرایش و آموزش مامایی

دانش آموختگان کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی در نقش های مشاوره ای، مراقبتی، مدیریتی، آموزشی و پژوهشی در حیطه های مرتبط با خدمات مامایی به انجام وظیفه می پردازند.

الف) نقش مشاوره ای:

  • انجام ارزیابی های لازم مرتبط با مشکلات باروری و بارداری جهت ارائه مشاوره، دانش آموختگان این رشته نباید در حیطه ژنتیک و روان شناسی بالینی دخالت نمایند.
  • ارائه مشاوره به گروه های هدف برای تصمیم گیری مناسب و عملکرد صحیح در مواجهه با مشکلات مرتبط با سلامت باروری و جنسی.
  • تنظیم خانواده قبل از بارداری، زایمان و پس از زایمان، شیردهی و مراقبت از نوزاد و کودک.
  • تفسیر و تحلیل نتایج ارزیابی های انجام شده و در صورت لزوم ارجاع به موقع آنان به مراکز تخصصی.

ب) نقش مراقبتی:

تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه از طریق مشاوره و ارائه خدمات مامایی در دوره های مختلف زندگی از جمله نوزادی، کودکی، بلوغ، بارداری، زایمان و پس از آن، یائسگی به منظور توسعه بهداشت باروری و ارتقای شاخص های سلامت مرتبط با مرگ و میر مادران و نوزادان و کاهش عوارض ناشی از آن ها است.

ج) نقش مدیریتی:

  • کمک به اجرای اهداف و سیاست های وزارت بهداشت، در جهت ارتقای سلامت زنان و مادران
  • برقراری ارتباط موثر حرفه ای با بخش های که بر سلامت مادران موثر است.
  • طراحی و اجرای مداخلات در حیطه اختیارات مربوطه به منظور بهینه نمودن روند ارائه خدمات مشاوره در مامایی
  • گردآوری مشکلات حاصل از مشاوره های مامایی و ارائه گزارش مکتوب دوره ای به مسئولین سلامت
  • همکاری با مسئولین نظام سلامت در تدوین دستورالعمل های مرتبط
  • ارائه پیشنهاد به مدیران و سیاست گذاران نظام سلامت در زمینه تصمیم سازی های مرتبط با مشاوره در ارتباط با مسائل و مشکلات باروری و بارداری زنان
  • همکاری موثر و متقابل با گروه های خدمت دهنده به زنان در زمینه های باروری و بارداری شامل متخصصین زنان، اطفال، اورولوژی، روانپزشکان، روانشناسان، پرستاران و مراقبین بهداشتی

د) نقش آموزشی:

  • آموزش به مراجعین در مورد مسائل سلامت جنسی و باروری زنان در حد آموزه های مرتبط
  • آموزش به سایر کارکنان و اعضای تیم سلامت در حیطه های مختلف مرتبط با رشته مامایی

ه) نقش پژوهشی:

  • همکاری با نظام سلامت در انجام پژوهش های کاربردی بین بخشی، بین دانشگاهی و کشوری در مورد مشکلات و چالش های موجود در رابطه با مشاوره در مامایی
  • انجام پژوهش های مرتبط با مشاوره در مامایی

گرایش مشاوره در مامایی

کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی یکی از شاخه های رشته مامایی است. این دوره شامل فعالیت های آموزشی و پژوهشی در زمینه های مختلف سلامت جنسی و باروری در مراحل مختلف زندگی است. هدف اصلی این دوره تربیت متخصصانی است که با تقویت مبانی مدیریتی، آموزشی و پژوهشی در حیطه حرفه مامایی بتوانند طبق استانداردهای آموزشی به ارائه خدمات مشاوره ای بپردازند. متخصصین این دوره در صورتی که تشخیص دهند بیمار نیاز به درمان پیشرفته تری دارد، او را به پزشکان متخصص ارجاع می دهند. گرایش مشاوره در مامایی در بخش روانی دوران بارداری نیز دخالت دارند. اما در بخش فیزیولوژی و زایمان دخالت کمتری دارند. می توان گفت تفاوت ارشد مامایی و مشاوره در مامایی این است که مشاوران بخش روحی و روانی دوران بارداری و زایمان را پوشش می دهند؛ اما ماما ها در بخش فیزیولوژی دخالت دارند.

پکیج ارشد مشاوره در مامایی سنا

بسته آموزشی کارشناسی ارشد مشاوره مامایی موسسه علمی سنا، شامل مجموعه ای از کتاب های مهم و کاربردی برای مطالعه، جمع بندی و تست زنی دروس آزمون کارشناسی ارشد است. با تهیه این بسته، از خرید کتاب های چندگانه منابع مختلف راحت می شوید.

کتاب های موجود در بسته ارشد مشاوره در مامایی

  • نمودارنامه بهداشت و تغذیه مادر و کودک
  • جعبه سیاه زبان ارشد علوم پزشکی
  • اختلالات روانپزشکی در مامایی
  • نود پلاس زبان انگلیسی
  • جعبه سیاه مامایی
  • صفرتاصد بارداری و زایمان
  • نمودارنامه نوزادان نلسون
  • نمودارنامه بارداری و زایمان

بسته ارشد مامایی (آموزش مامایی) سنا

بسته ارشد مامایی سنا یا آموزش مامایی یکی از پر فروش و پر مخاطب ترین بسته های موسسه سنا است. این بسته شامل 13 کتاب درسنامه، نمودارنامه و تست است. در واقع می توان با داشتن این بسته آموزش مامایی و مطالعه کتاب های عنوان شده رتبه برتر کنکور ارشد شد!

درسنامه ترجمه رفنس ها و یک مرجع عالی برای مطالعه کتاب است. درسنامه صفر تا صد مطالب را آزمون ارشد را برای شما آورده است. حال نوبت به معرفی کتاب های نمودارنامه می رسد. نمودارنامه ها به صورت الگوریتمی و نکته نکته صفحه آرایی و چاپ شده است. این موضوع هم قبل از خواندن درسنامه به شما کمک می کند هم بعد از خواندن درسنامه، چرا که می توانید قبل از خواندن یک کتاب سرشار از مطلب خلاصه ها از آن را مطالعه کنید تا ذهنتان آمده باشد یا پس از خواندن درسنامه سراغ نمودارنامه بروید و نکته های مهم را به دهنتان بسپارید. کتاب های جعبه سیاه نیز سراسر تست است و البته با پاسخنامه تشریحی، این کتاب شامل تست های 10 سال گذشته تا کنون است.

کتاب های موجود در بسته ارشد مامایی

درسنامه بهداشت و تغذیه مادر و کودک،تنظیم خانواده
درسنامه تشریحی جنین شناسی
جعبه سیاه زبان ارشد علوم پزشکی
مثبت 90 زبان انگلیسی
جعبه سیاه مامایی
صفرتاصد بارداری زایمان
صفر تا صد زبان انگلیسی
نمودارنامه جنین شناسی
نمودارنامه نوزادان نلسون
نمودارنامه داخلی جراحی در مامایی
نمودارنامه بهداشت تغذیه مادر و کودک
نمودارنامه بیماری های زنان
درسنامه بیماری های داخلی جراحی

نتیجه گیری

با خواندن این مطلب احتمالا تفاوت ارشد مامایی و مشاوره در مامایی متوجه شده اید. اما به طور کلی وظیفه مشاوره در مامایی درمان و کنترل روانی و روحی مادر است. وظیفه ماما نیز به اتاق عمل و زایمان فرد باز می گردد که بخش فیزیولوژی زایمان است. نکته قابل توجه برای متقاضیان این دو رشته این است که قبل از تهیه کتاب از سایت یا مراکز فروش تلفنی حتما عنوان کنند که تصمیم قبولی در ارشد مامایی یا مشاوره در مامایی را دارند. زیرا کتاب های این دو رشته با یکدیگر متفاوت است. موسسه علمی سنا برای هر دو رشته پر مخاطب بسته آموزشی و کتاب هایی را گردآوری و چاپ کرده است. با تهیه بسته های عنوان شده (بسته ارشد مامایی و بسته ارشد مشاوره در مامایی) می توانید نود درصد سوالات کنکور را درست بزنید. این یعنی قبولی حتمی است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *