مجله سنا

خواندن کتاب هیلگارد

خواندن کتاب هیلگارد | روش مطالعه کتاب هیلگارد برای کنکور ارشد و ترم اول روانشناسی

خواندن کتاب هیلگارد به دو منظور است، مطالعه کتاب هیلگارد در طول ترم و مطالعه این کتاب برای کنکور ارشد وزارت بهداشت! اگر دانشجوی ترم اول روانشناسی هستید قطعا کتاب هیلگارد یکی از اولین کتاب‌هایی است که برای مبحث روانشناسی عمومی به شما معرفی می‌شود. این درس پیش نیاز بسیاری از واحدهای شما در ترم‌‌های بعدی است و تنها کتابی که برای درس روانشناسی عمومی معرفی می‌شود کتاب زمنیه روانشناسی اتکینسون و هیلگارد است. این کتاب با توضیح مفاهیم ماهیت روانشناسی و تاریخچه آن آغاز می‌شود و در ادامه به مباحث ادراک، هوشیاری، هیجان، انگیزش، حافظه و تفکر و … می‌پردازد.

شاید با خود بگویید چرا کتاب هیلگارد؟ اگر نگاهی به سرفصل‌های این کتاب بیندازید می‌توانید به‌راحتی متوجه دلیل انتخاب این کتاب بشوید، آنچه کتاب هیلگارد به خواننده عرضه می‌کند ماهیت و چیستی علم روانشناسی است.

بنابراین خواندن کتاب هیلگارد در ترم‌های اول روانشناسی از اوجب واجبات است، آن هم بطور دقیق و سطر به سطر! بنابراین یکی از بهترین ترجمه‌های کتاب هیلگارد مانند متن کامل زمینه روانشناسی هیلگارد ترجمه براهنی یا کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد جلد اول و دوم ترجمه حسن رفیعی را بخرید و کتاب را زیر و رو کنید بطوریکه مفهوم مطالب آن را تمام و کمال درک نمایید.

این کتاب نه‌تنها یکی از مهم‌ترین کتاب‌های ترم اول روانشناسی است بلکه جزو منابع ارشد روانشناسی وزارت بهداشت نیز هست، از این رو خواندن کتاب هیلگارد برای موفقیت در کنکور ارشد روانشناسی بالینی ضروری است.

اما همانطورکه گفتیم کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد یکی از کتاب‌های پایه روانشناسی است که ماهیت آنچه روانشناسی نامیده می‌شود را شرح می‌دهد از همین رو خواندن کتاب هیلگارد برای کنکور ارشد باتوجه به حجم آن اندکی دشوار است، اما نمی‌توان کتابی تا این اندازه مهم را برای کنکور ارشد حذف کرد، بنابراین بهترین راه، مطالعه خلاصه کتاب روانشاسی هیلگارد است. در ادامه این مطلب به معرفی دو مورد از بهترین کتاب های خلاصه روانشناسی هیلگارد می‌پردازیم که برای شرکت در کنکور ارشد وزارت بهداشت بسیار مفید هستند.

خواندن کتاب هیلگارد برای کنکور ارشد وزارت بهداشت

همانطورکه گفتیم کتاب هیلگارد یکی از اصلی‌ترین منابع درس روانشناسی عمومی در کنکور ارشد وزارت بهداشت است. ضریب این درس در کنکور ارشد 1/5 است که قطعا ضریب آن نسبت به دروسی مانند روانشناسی بالینی با ضریب 3 یا نظریه‌های شخصیت با ضریب 2 کمتر است.

بنابراین از دانشجو توقع نمی‌رود که کتاب روانشناسی عمومی هیلگارد را بطور کامل و دقیق برای این آزمون مطالعه نمایند. بهترین راه برای خواندن کتاب هیلگارد برای این آزمون خلاصه خوانی است. کتاب صفر تا صد روانشناسی هیلگارد و کتاب خلاصه مروری روانشناسی هیلگارد یکی از بهترین انتخاب‌ها است، چراکه این کتاب‌ها کاملا بر اساس موضوعاتی نوشته شده‌اند که در کنکور ارشد وزارت بهداشت مورد توجه طراحان سوالات هستند.

  • صفر تا صد روانشناسی هیلگارد

کتاب صفر تا صد هیلگارد، خلاصه کتاب هیلگارد است. این کتاب، مباحث مهم کتاب هیلگارد را خلاصه کرده است و می‌توان گفت گلچین نکات مهم کتاب هیلگارد است. همچنین مطالب روانشناسی را به صورت نموداری و طبقه‌بندی شده در کتاب آورده است تا درک مطالب برای دانشجویان ساده‌تر باشد.

در کتاب صفر تا صد روانشناسی عمومی هیلگارد، نمونه سوالات تستی سال‌های گذشته و نکات مهم المپیاد روانشناسی آورده شده است تا دانشجویان با چگونگی طرح سوال در کنکور و آزمون‌های تخصصی روانشناسی آشنا شوند و به نتیجه خوبی در کنکور برسند. این کتاب منبع بسیار خوبی برای کنکور روانشناسی وزارت بهداشت است.

  • خلاصه مروری هیلگارد

کتاب خلاصه مروری هیلگارد نیز مفاهیم کتاب هیلگارد را خلاصه کرده است و می‌تواند برای دانشجویان کتاب مناسبی باشد تا در زمان کوتاه‌تر بر مباحث کتاب هیلگارد مسلط شوند. در این کتاب خلاصه‌ای از ماهیت روانشناسی، مبانی زیست شناختی روانشناسی، رشد روانی، ادراک، هشیاری و یادگیری و شرطی سازی، حافظه، زبان و اندیشه، انگیزه‌های بنیادی و هیجان، تفاوت‌های فردی، شخصیت، روان شناسی نابهنجاری، روش‌های درمان، شناخت اجتماعی و احساسات اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بسته آمادگی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت

اگر نگاهی به دروس و ضرایب روانشناسی بالینی وزارت بهداشت بینداریم به راحتی متوجه می‌شویم که برای قبول شدن در کنکور ارشد وزارت بهداشت وقتی برای رفرنس خوانی نداریم؛ حتی اگر یک سال زودتر برای شرکت در این آزمون شروع به مطالعه کرده باشیم، بنابراین بهترین راه این است که باتوجه به ضرایب، کتاب‌های خلاصه شده مناسب را انتخاب کنیم.

ما در موسسه علوم پزشکی سنا این کار را کرده‌ایم، یعنی با در نظر گرفتن ضرایب، یک پکیج آمادگی برای آزمون ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت را آماده‌ کرده‌ایم، بطوریکه تمام منابع را دربر بگیرد و در عین حال نیز خلاصه و کاربردی باشد و زمان زیادی را از داوطلب نگیرد، بسته آمادگی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت سنا شامل کتاب‌هایی همچون:

  1. ضروریات روانشناسی بالینی جلد 1
  2. ضروریات روانشناسی بالینی جلد 2
  3. ضروریات روانشناسی بالینی جلد 3
  4. صفر تا صد روانشناسی عمومی هیلگارد
  5. درسنامه سنجش روانی مارنات
  6. صفر تا صد نظریه های شخصیت و روان درمانی
  7. دوپامین نظریه های شخصیت
  8. گنجینه سوالات روانشناسی بالینی
  9. جعبه سیاه زبان ارشد علوم پزشکی
  10. جعبه سیاه آمار و روش تحقیق
  11. کتاب روانشناسی رشد
  12. نود پلاس زبان انگلیسی
  13. کتاب کلیات خدمات بهداشت ویژه روانشناسی
  14. تاس کاپلان
  15. تاس مارنات

است. این بسته می‌تواند همراه کتاب‌های مکمل همچون روش تحقیق در علوم رفتاری علی دلاور و خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک جلد اول تا چهارم نیز ارائه شود.

این بسته‌ شامل کتاب‌های درسنامه‌ مانند کتاب ضروریات رواننشاسی، کتاب‌های صفر تا صد ، نود پلاس و … است. این درسنامه‌ها با کتاب‌های تست هچون تاس‌های روانشناسی ، کتاب‌های جعبه سیاه و کتاب گنجینه سوالات روانشناسی بالینی است تا دانشجو بتواند پس از مطالعه کتاب های درسنامه، دانش خود را با استفاده از این کتاب‌های تست محک بزند، در بعضی موارد نیز باتوجه به پاسخنامه تشریحی کتاب‌های تست، مطالعه آن‌ها برای این ازمون کافیست و نیازی به مطالعه یک کتاب درسنامه در کنار آن نیست.

همانطورکه می‌دانید خودآزمایی و محک زدن بخشی از فرآیند یادگیری است با این کار ذهن درگیر پرسش و پاسخ می‌شود؛ این امر باعث می‌شود تا داوطلب نسبت به مطالبی که از ذهن او پاک شده اند آگاه شود و میزان تسلط خود بر مطالب را بسنجد. این امر با استفاده از کتاب‌های تست و شرکت در آزمون‌های آزمایشی میسر است.

آزمون آزمایشی روانشناسی بالینی وزارت بهداشت

دانشجویان پس از خواندن کتاب هیلگارد و دیگر کتاب‌های بسته ارشد روانشناسی بالینی سنا، برای سنجش میزان یادگیری مطالب، نیاز دارند که در آزمون آزمایشی ارشد روانشناسی سنا شرکت کنند همچنین با دریافت رتبه و ترازشان جایگاه خود را بین رقبا بدانند و برای موفقیت در کنکور تلاش بیشتری کنند تا رتبه بهتری در کنکور به‌دست آورند. همچنین از دیگر فواید آزمون آزمایشی ارشد روانشناسی سنا، منظم بودن آزمون‌ها و بودجه‌بندی مطالب است.

دانشجویان با پیش‌رفتن به سبک آزمون های آزمایشی سنا و طبق بودجه‌بندی آن به مطالعه تمام مطالب کنکور می‌رسند. آزمون‌های آزمایشی سنا هر ماه برگزار می‌شود و بودجه‌بندی این آزمون‌ها به گونه‌ای است که شما با مطالعه آن و شرکت در آزمون‌ها در نهایت بر تمام مباحث کنکور ارشد روانشناسی بالینی مسلط می‌شوید برای مشاهده آزمون های آزمایشی سنا و دیدن بودجه‌بندی آن به سایت سنابوک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *